Poseł Michał Cieślak: Busko w priorytecie Prezydenta RP odbudowy Kolei Państwowej. Rusza Prezydencki program Odbudowy Kolei Państwowych.
Bardzo się cieszę, że moje starania przywrócenia połączenie kolejowego w naszym regionie znalazły akceptację również Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudy, a tym samym z ogromną satysfakcja przyjąłem decyzję Pana Prezydenta związaną z włączeniem linii kolejowej łączącej Busko – Kielce, a w przyszłości z przeprawą w kierunku Tarnowa, należącą do priorytetów prezydenckiego programu– powiedział poseł Cieślak.
Województwo świętokrzyskie
Nowe przystanki
(1): Busko Zdrój Miasto.
Modernizacja przystanków (8): Stawiany Pińczowskie, Szarbków, Grochowiska, Dębska Wola, Nida, Włoszczowice, Kije, Brzeziny.
Program Przystankowy „200przystankow”
Stan obecny
Od 1990 r. długość eksploatowanych linii kolejowych w Polsce zmniejszyła się o ok. 7 tys. km. (1990 – około 26 000 km, 2019 – 19 000 km).
Ok. 53% gmin w Polsce posiada dostęp do czynnej sieci kolejowej (max V=>0 km/h). Zamieszkuje je 30,2 mln osób, czyli 78% ludności całego kraju. Oznacza to, że około 8 mln Polaków zamieszkuje gminy, gdzie nie ma czynnej infrastruktury kolejowej.
Około 2 mln osób zamieszkuje gminy, które posiadają dostęp do czynnej sieci kolejowej, ale z racji braku odpowiedniej infrastruktury pasażerskiej pociągi się tam nie zatrzymują.
Łącznie około 10 mln Polaków ma problemy ze skorzystaniem z transportu kolejowego na terenie swojej gminy.
Problem wykluczenia komunikacyjnego wynika m.in. z celowych działań w okresie „transformacji” polegających na ograniczaniu popytu na transport kolejowy poprzez pogarszanie dostępności stacji i przystanków kolejowych (zamykanie kas, poczekalń, likwidacja torów).
W ciągu ostatnich 4 lat liczba pasażerów zwiększyła się o prawie 20%. W porównaniu do 2015 r. oznacza to wzrost o 55 mln pasażerów. [2015 – 280 mln pasażerów, 2019 – 336 mln pasażerów] Od kilku lat utrzymuje się tendencja wzrostowa w kolejowych przewozach pasażerskich.
Kolejowy transport pasażerski emituje średnio 3 razy mniej CO2 niż transport drogowy oraz ponad 8 razy mniej niż transport lotniczy. Jest to najbardziej ekologiczna forma transportu pasażerów.
Program Przystanek Prezydencki
Całościowy koszt budowy / odbudowy / modernizacji 200 przystanków zamknąłby się w kwocie 1 mld zł. Czas trwania Programu to lata 2020 – 2025.
Program będzie zakładał budowę / odbudowę / modernizację 200 przystanków w całej Polsce.