Podsumowanie Ogólnopolskiego Forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży” Bydgoszcz 2024.

Ogólnopolskie forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży” Bydgoszcz 2024
miało na celu zbadanie aktualnych trendów oraz wyzwań związanych z kształceniem młodzieży w zakresie obronności i bezpieczeństwa.

Uczestnicy forum, przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej , przedstawiciele  Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji oraz innych instytucji wojskowych, przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej w tym dyrektorzy, nauczyciele, koordynatorzy Oddziałów Przygotowania Wojskowego, Branżowych Oddziałów Wojskowych, Cyber.Mil z Klasą oraz eksperci w dziedzinie edukacji, dyskutowali o roli edukacji obronnej w kształtowaniu postaw młodych ludzi.

W ramach forum omówiono istniejące projekty Ministerstwa Obrony Narodowej (realizowane pod egidą CWCR), dotyczące edukacji obronnej. Uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę ich aktualizacji i dostosowania do zmieniających się warunków geopolitycznych oraz technologicznych. Ważne jest, aby programy te były atrakcyjne dla uczniów i angażowały ich w proces nauki. Wskazano zasadność funkcjonowania projektów Ministerstwa Obrony Narodowej – Oddziały Przygotowania Wojskowego, Branżowe Oddziały Wojskowe oraz takich jak cyberbezpieczeństwo – Cyber.Mil
z Klasą, które stają się coraz bardziej istotne w obecnych czasach.

Forum podkreśliło znaczenie współpracy szkół z instytucjami wojskowymi, organizacjami pozarządowymi oraz lokalnymi społecznościami. Uczestnicy dyskutowali o organizowanych wspólnych projektach, które wzbogacają ofertę edukacyjną. Przykłady takie jak Centralny Zlot Klas Wojskowych,  Turniej wiedzy
o Wojsku Polskim „EkstraKLASA Wojskowa”, Przegląd Musztry Klas Wojskowych
czy wspólne ćwiczenia z żołnierzami pokazują, jak ważne jest zaangażowanie różnych środowisk w proces edukacji.

Kolejnym kluczowym punktem forum było podkreślenie znaczenia nauki praktycznych umiejętności. Uczniowie powinni zdobywać wiedzę na temat pierwszej pomocy, orientacji w terenie, a także podstaw survivalu. Organizacja przez żołnierzy zajęć, które pozwalają na praktyczne ćwiczenia pod czujnym okiem instruktorów
z jednostek patronackich, znacząco zwiększa zaangażowanie młodzieży
oraz ich gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych.

Uczestnicy forum zwracali uwagę na możliwości, jakie dają  wspólne ćwiczenia
z żołnierzami z patronackich jednostek wojskowych na poligonie jak i w koszarach, wykorzystując symulatory uzbrojenia i trenażery oraz inne innowacyjne metody nauczania. Zastosowanie technologii czyni proces nauki o obronności bardziej atrakcyjnym i interaktywnym, co z kolei zwiększa motywację uczniów do nauki jak
i do wstąpienia w szeregi Sił Zbrojnych.

Edukacja obronna jest kluczowym elementem wychowania patriotycznego
i obywatelskiego. Uczestnicy forum zgodnie podkreślili, że młodzież powinna być świadoma zagrożeń, jakie mogą wystąpić w różnych sytuacjach kryzysowych,
a także umieć reagować w sposób odpowiedzialny i przemyślany.
Wzmacnianie postaw proobronnych ma na celu nie tylko przygotowanie młodych ludzi do obrony kraju, ale także rozwijanie ich umiejętności obywatelskich.

Uczestnicy forum podkreślili również znaczenie kształcenia nauczycieli w zakresie edukacji obronnej. Organizacja tego typu forum, pozwala nauczycielom na zdobycie nowej wiedzy, która jest kluczowa dla efektywnego przekazywania informacji uczniom. Nauczyciele powinni być dobrze przygotowani, aby móc odpowiednio reagować na pytania i wątpliwości młodzieży.

Forum nie tylko umożliwiło wymianę doświadczeń, ale także pozwoliło na omówienie zmian wynikających z wprowadzenia nowych aktów wykonawczych.

W trakcie Ogólnopolskiego Forum Szkół „Edukacja Obronna Młodzieży”
zastępca szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji płk Tomasz Włodarczyk wręczył wyróżnienia dla szkół, które w 2024 r. miały wśród swoich absolwentów najwyższy wskaźnik rekrutacji do Sił Zbrojnych RP.

Ogólnopolskie Forum „Edukacja Obronna Młodzieży” Bydgoszcz 2024, stanowiło ważną platformę wymiany doświadczeń i pomysłów na rozwój edukacji obronnej
w Polsce. Uczestnicy zgodnie podkreślili, że kompleksowe podejście do tego tematu, jest kluczowe do prowadzenia Oddziałów Przygotowania Wojskowego, Branżowych Oddziałów Wojskowych i Cyber.Mil z Klasą. Współpraca pomiędzy szkołami
a instytucjami wojskowymi, aktualizacja programów nauczania, planowanie wspólnych ćwiczeń oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii to tylko niektóre
z rekomendacji, które mogą przyczynić się do efektywnej edukacji obronnej w Polsce.

mjr Renata MYCIO

cz. p.o. Rzecznik Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji

redaktor Autor