W najbliższy poniedziałek przestanie działać numer infolinii Wojsk Obrony Terytorialnej – 800 100 115. Pod tym telefonem przez ostatnie pół roku dyżurowali Terytorialsi, którzy pomagali seniorom w szczepieniach. Od poniedziałku dzwoniący na ten numer zostaną przekierowani na ogólnopolską infolinię 989 oraz na stronę www.nfz.gov.pl .
Infolinia WOT zaczęła swoją działalność 18 stycznia br., jej uruchomienie było odpowiedzią na potrzeby seniorów wynikające z dużej skali szczepień osób starszych. Przez blisko pół roku działalności żołnierze OT – operatorzy infolinii odebrali blisko 40 tys. połączeń udzielając bezpośredniego wsparcia w 13 tys. przypadków. Operatorzy infolinii najczęściej pomagali w rejestracji na szczepienia, organizacji transportu, dojeździe mobilnych zespołów szczepiennych. Seniorzy dzwonili też z prośbą o pomoc w zmianie terminu i miejsca szczepień, które zdarzało się, że było wskazane w znacznej odległości od miejsca ich zamieszkania lub małżeństwa seniorów miały wskazane inne terminy szczepień i zależało im na zmianie. Zdarzały się też prośby o przyspieszenie terminu szczepień lub pomoc w umówieniu wizyt do specjalistów. Niepełnosprawni seniorzy wnioskowali o wsparcie w transporcie, pomocy w wyjściu z domu, itp. Ważnym zakresem działania infolinii były też rozmowy, podtrzymanie na duchu, odpowiedzi na pytania. W marcu i kwietniu nastąpiła kumulacja obaw o życie i zdrowie u niechodzących seniorów. Żołnierze na dyżurach infolinii, rozpoczęli akcję zbierania informacji i możliwości Oddziałów NFZ, Urzędów Miast, a także po kontaktach bezpośrednio z jednostkami medycznymi, zebrali całościową informację o możliwościach domowego szczepienia osób niechodzących. Wiedza ta umożliwiła następnie sprawne koordynowanie transportu, czy dojazdu zespołów szczepiennych do domów seniorów. Szczególnym przypadkiem, który zapamiętali żołnierze z Infolinii, to historia samotnej, niewidomej kobiety, która nie mogła uzyskać wsparcia w swoim mieście, ponieważ utrata wzroku nie wpisuje się w katalog chorób upoważniających ją do darmowych usług transportowych w mieście. Jako ostatnią szansę potraktowała kontakt z infolinią WOT. W ciągu 24 godzin Pani udała się na szczepienie i pozostaje do dziś w serdecznym kontakcie z 16 Brygadą. Podobnie udało się wspomóc bliskich pani w stanie depresji, która odmawiała wyjścia poza mieszkanie na szczepienie. Po kontakcie infolinii z psychiatrą opiekującym się panią, uzyskano zlecenie na szczepienie w domu. Szczepienie odbyło się w ciągu tygodnia od interwencji infolinii.
kpt. Marcin KOWAL ppor. Daniel WOŚ